Spis treści:
Wstęp......4
Rozdział I. Autyzm w ujęciu teoretycznym......6
1.1. Autyzm – analiza pojęciowa......6
1.2. Etiologia i kryteria diagnostyczne autyzmu......9
1.3. Klasyfikacja autyzmu......14
1.4. Charakterystyka funkcjonowania dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu......18
1.5. Kształcenie osób ze spektrum autyzmu......21
1.5.1. Formy realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci z autyzmem......22
1.5.2. Rola nauczyciela wspomagającego......23
Rozdział II. Zachowania adaptacyjne dzieci autystycznych......27
2.1. Definicyjne ujęcie zachowań adaptacyjnych......27
2.2. Zachowania przystosowawcze dzieci autystycznych......30
2.3. Zaburzenia adaptacyjne i formy terapii......34
2.4. Nauka umiejętności adaptacyjnych......39
Rozdział III. Metodologia badań własnych......44
3.1. Cel, przedmiot i problematyka badań......44
3.2. Metoda, technika i narzędzia badawcze......48
3.3. Organizacja badań własnych i opis terenu badań......55
3.4. Charakterystyka badanej grupy......56
Rozdział IV. Analiza i interpretacja wyników badań własnych......60
4.1. Zachowania przystosowawcze dzieci autyzmem w opinii nauczycieli w świetle wyników Systemu Oceny Zachowań Adaptacyjnych (ABAS-3)......60
4.2. Opinie nauczycieli na temat funkcjonowania dzieci z autyzmem w środowisku domowym i szkolnym świetle wyników autorskiego Kwestionariusza ankiety dla nauczycieli......75
Zakończenie......84
Streszczenie......88
Wykaz tabel i wykresów......90
Bibliografia......92
Aneks......106
Celem pracy jest zdiagnozowanie opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat zachowań adaptacyjnych uczniów ze spektrum autyzmu. Dążono do zbadania umiejętności funkcjonalnych dzieci w odniesieniu do codziennych obowiązków i życia społecznego. Do napisania części teoretycznej wykorzystano bogaty zasób literatury naukowej i czasopiśmiennictwo pedagogiczne. Część empiryczną stanowią badania własne przeprowadzone w pierwszej połowie bieżącego roku.
W rozdziale pierwszym ukazano teoretyczne podstawy controllingu, stanowiącego element wspomagania zarządzania z uwzględnieniem roli planowania, informowania, analizowania i kierowania. Zdefiniowano narzędzie controlingu, omówiono jego poszczególne rodzaje i zastosowanie. Scharakteryzowano funkcje i procedury wynikające z zastosowania instrumentów i narzędzi zarządczych, wypływających z controllingu. Rozdział drugi został poświęcony prezentacji podmiotu gospodarczego OSIKA MEBLE Spółka Jawna, poddanego badaniu i weryfikacji efektywności zarządzania przedsiębiorstwem. Przedstawiono przedmiot działalności i cele firmy, jej pozycję rynkową oraz głównych odbiorców. Opisano strukturę organizacyjną oraz wykorzystywane zasoby rzeczowe. Następnie skupiono uwagę na wyborze metod analizy ekonomicznej przedsiębiorstwa spośród metod oceny sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz sytuacji finansowej i dochodowej. Rozdział trzeci przedstawia założenia i znaczenie analizy finansowej przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, w oparciu o zaprezentowane materiały źródłowe badanej jednostki za okres lat 2016-2018, z zamierzeniem postawienia diagnozy ekonomicznej. Najważniejsze źródło dokonania analizy stanowi bilans oraz rachunek zysków i strat. Uzupełnieniem jest informacja dodatkowa oraz sprawozdanie z przepływów środków pieniężnych. W rozdziale czwartym przeprowadzono badanie efektywności działalności przedsiębiorstwa OSIKA MEBLE Spółka Jawna przy zastosowaniu wskaźników ekonomicznych, służących do zbadania płynności finansowej, sprawności działania, zadłużenia i rentowności. Wyznaczono poszczególne zagadnienia w tym zakresie i zaprezentowano odpowiednie formuły obliczeniowe, które w następstwie wykorzystano do zrealizowania zamierzonego celu.
Możliwość zakupu wybranych części prac