Public relations
Public Relations (PR) to dziedzina naukowa zajmująca się badaniem procesów komunikacji między organizacjami (firmami, instytucjami, organizacjami pozarządowymi) a ich otoczeniem, czyli publicznościami (klientami, pracownikami, mediami, rządem, organizacjami konkurencyjnymi). Celem PR jest budowanie pozytywnego wizerunku organizacji oraz utrzymanie pozytywnych relacji z jej otoczeniem. Badania w dziedzinie PR obejmują m.in.:
- komunikację korporacyjną – kreację i realizację strategii komunikacyjnej organizacji, w tym kreowanie wizerunku firmy, budowanie jej reputacji, zarządzanie kryzysowe, relacje z klientami, pracownikami i mediami;
- komunikację marketingową – planowanie i wdrażanie działań promocyjnych skierowanych na promocję produktów i usług organizacji;
- komunikację wewnętrzną – tworzenie i praktykowanie założeń strategii komunikacyjnej wewnątrz organizacji (stosunki służbowe z pracownikami, zarządzanie kryzysowe, budowanie pozytywnej atmosfery wewnątrz firmy);
- komunikację społeczną – opracowywanie i urzeczywistnianie czynności zmierzających do wywoływania wpływu na opinię publiczną oraz oddziaływanie na zmiany społeczne.
Badania w dziedzinie PR mają na celu rozwój strategii i narzędzi służących do efektywnego budowania wizerunku organizacji oraz utrzymanie pozytywnych relacji z jej otoczeniem. PR jest kluczowym obszarem dla sukcesu organizacji, ponieważ umiejętność skutecznego komunikowania się z klientami, pracownikami i innymi interesariuszami organizacji jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu biznesowego.